יום שלישי, 16 במרץ 2021

לפרשת השבוע ויקהל - פקודי

 הוקם המשכן

בסוד הלשון - יוסף בלו


https://images.app.goo.gl/UDeCcNqtLZYucH8s8

ב

בשבת שתבוא עלינו לטובה נקרא שתי פרשות: ויקהל-פקודי החותמות את ספר שמות. הפרשות תוחמות את תחום הזמן: ממתי שמשה ירד מהר סיני עם הלוחות השניות למחרת יום הכפורים עד לראש חודש ניסן בו הוקם המשכן בשנה השנית ליציאת מצרים.

"וַיַּקְהֵל מֹשֶׁה אֶת כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' לַעֲשׂת אֹתָם"(ויקהל לה,א). רש"י מפרש: ויקהל משה. למחרת יום הכפורים, כשירד מן ההר, והוא לשון הפעיל, שאינו אוסף אנשים בידים, אלא הן נאספים על פי דבורו" וגם על פי קולו נשמעו לו. משה מכנס רק את עדת בנ"י הנשים והגברים ומפרידם מן הערב רב אשר החטיאו את בנ"י בחטא העגל ומצוה אותם לשמור על השבת ולנדב רק מהם כקהל מאוחד תרומה להקמת המשכן. אשר יתקן את חטא העגל ואז גם להראות לכל הגויים שה' משרה את שכינתו בתוך עדת בנ"י שהרי סלח ומחל לעמו.

אונקלוס מתרגם וַיַּקְהֵל מֹשֶׁה ב וְאַכְנֵשׁ משֶׁה בהם נמצא הצרוף ו(ימי חול) א(יום השבת) המשכן המרמזים על ו הם ששת ימי החול שתכליתם הראשוני הוא ביום א האחד, של אלופו של עולם וזהו יום השבת בו שבת הבורא במנוחה. ובעל הטורים מפרש: "לַעֲשׂת אֹתָם. אותיות ל' תשע וחסר וי''ו לומר ל''ט מלאכות נעשה אותם בו' ימים ולא בשבת" כלומר ל"ט מלאכות המשכן לא דוחה את מצוות שמירת השבת ולכן כל תולדות ל"ט מלאכות אסורות על בנ"י בשבת קודש.

המשכן הן אותיות שם כהן אשר מממש את עצמו כאשר משמש את בנ"י בעודו עובד במשכן ובבתי המקדש. המשכן הן גם אותיות שם ה' שכן וגם כן השם. המרמזים, כי במשכן שרתה השכינה בכנות וביושר מתוך רצון חיובי של ה' להוסיף ולמשוך את לבבות בנ"י אליו, אשר הוציאם ממצרים. צרוף מיוחד לחודש אדר ופורים בתיבה המשכן הוא המן ש"ך(ראשי תיבות שפתי כהן) המרמזים, כי המן שכך וירד מגדולתו בשל גאותו. ושפתי הכהן הקדושות יכולות רק לעזור לתקן את הגאוה שבלבנו בענווה. רק אם נזכה להיות מתלמידיו של אהרון הכהן ככתוב "הִלֵּל אוֹמֵר, הֱוֵי מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַהֲרֹן, אוֹהֵב שָׁלוֹם וְרוֹדֵף שָׁלוֹם, אוֹהֵב אֶת הַבְּרִיּוֹת וּמְקָרְבָן לַתּוֹרָה"(משנה אבות א,יב) כי לא מספיק לאהוב ולרדוף אחר שלום בין הבריות אלא חשוב לקרבן לתורה. כי התורה המורה את הדרכים להשיג אהבה ושלום בין הבריות, ובין הבריות לבוראם, כי לכל בריה יש בה את אור הבורא.

רבי נחמן מברסלב כותב: "וְזֶה שֶׁאָנוּ רוֹאִין כְּשֶׁאָדָם נוֹסֵעַ לְהַצַּדִּיק, כָּל מַה שֶּׁמִּתְקָרֵב לִמְקוֹם הַצַּדִּיק יוֹתֵר יֵשׁ לוֹ חֵשֶׁק יוֹתֵר, מֵחֲמַת שֶׁמִּתְקָרֵב יוֹתֵר לְהַכּחַ הַמּוֹשֵׁך כַּנַּ"ל וְזֶה בְּחִינַת מִשְׁכָּן כִּי מִשְׁכָּן הָיָה לוֹ כּחַ הַמּוֹשֵׁך לְהַמְשִׁיך אֱלקוּת לַמָּקוֹם שֶׁהָיָה עוֹמֵד שָׁם בחינת "מָשְׁכֵנִי אַחֲרֶיך נָּרוּצָה" 'אַחֲרֶיך נָּרוּצָה' דַּיְקָא כִּי כָּל מַה שֶּׁמִּתְקָרֵב יוֹתֵר אֵלָיו, הוּא רָץ בְּיוֹתֵר כַּנַּ"ל מֵחֲמַת הַכּחַ הַמּוֹשֵׁך כַּנַּ"ל וכמובא במדרש שֶׁהַמִּשְׁכָּן הוּא לְשׁוֹן מַשְׁכּוֹן שֶׁהוּא מַשְׁכּוֹן לְיִשְׂרָאֵל שֶׁתִּשְׁרֶה שְׁכִינָה אֶצְלָם אֲפִילּוּ אִם יֶחֶטְאוּ, חַס וְשָׁלוֹם כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: "וְנָתַתִּי מִשְׁכָּנִי בְּתוֹכְכֶם וְלא תִגְעַל נַפְשִׁי אֶתְכֶם"(לקוטי מוהר"ן חלק א, תורה ע)

אז בע"ה שנזכה להתקרב למקום של הצדיקי אמת בכדי שרצוננו ירוץ במשיכה אחר הנהגותיהם לדבוק בבורא יתברך שהוא מקומו של עולם ואין העולם מקומו. עד שיבנה המשכן מחדש הוא בית המקדש השלישי במהרה בימינו, אמן כן יהי רצון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פוסט אחרון

סוד מלחמת גוג ומגוג (יוסף בלו)

 אז מה זה מלחמת גוג ומגוג בשבילי, יוסף בלו? https://sod1820.co.il/סוד-מלחמת-גוג-ומגוג-אנו-בפתחה-של-מלחמה/ גו״ג זה ראשי תיבות ג׳ם ו׳גם ומגו״ג...