שירים

יום ראשון, 23 באפריל 2023

די לחכימא ברמיזא ולשטיא בכורמיזא -התיקון הכללי הוא התיקון הגלובלי האמיתי

רעי וחונכי בעבודה מבצע הכל בצורה יסודית, וכשעלה הביטוי מפי ודי לחכימא ברמיזא הוא מיד חיפש את המקור והרי הוא לפניכם. 

(מדרש משלי כב ו): "חנוך לנער על פי דרכו" - רבי אליעזר ורבי יהושע: רבי אליעזר אומר: אם חנכת בנך עד שהוא נער בדברי תורה, הוא מתגדל בהם והולך, שנאמר "גם כי יזקין לא יסור ממנה". ורבי יהושע אומר: כהדא תורתא, דלא יליפא רדיא ומתקשיא עלה בסופא, וכהדא עוברתא דכרמא, דאית לה אתר כי אתא עד דהיא רטיבא, וכדקשיא ליה אי את יכיל לה. (משלי כב טו): "איוולת קשורה בלב נער, שבט מוסר ירחיקנה ממנו" - אמר רבי זבידא: שבטא של תורה מסירה ממנו, אם זכה אדם לשבט מוסר הרי מוטב, ואם לאו - הרי מלקות בית דין. הוא דאמר מתלא: "לחכימא ברמיזא, לשטיא בכורמיזא". אם זכה אדם - הרי שבטא של תורה, ואם לאו - הרי שבט מלכות. תמן תנינן: (משנה אבות ג ו): "רבי נחוניא בן הקנה אומר: כל המקבל עליו עול תורה, מעבירין ממנו עול מלכות".

קראנו ולמדנו ואחר כך היינו צוחקים בגלל החריזה:

״או איזה שטיא הוא, אם לא יחכים מהרמיזא הוא יקבל ממני את הכורמיזא״

דווקא החריזה גרמה לי להתבונן שההבדל בין רמיזא שזה הרמז לכורמיזא שזה מתרגום אגרוף הוא למעשה בשתי אותיות כו גימטריא 26 וגם יה-וה שם של הקב״ה, רבונו של עולם, מלך מלכי המלכים, ועל הנהגתו ברחמים: שזה חסד אין סופי שהוא מוגבל ומצומצם.

אז לעניות דעתי, הפירוש הוא:

לחכם מספיק הרמז בכדי ליישר דרכו אך השוטה, משובש הדעת מרוח השטות שחדרה בו זקוק לכח של רחמים.

כי רק לה׳ יש אהבה אין סופית שאינה תלויה בדבר לכן ה׳ אינו מוותר על אף שוטה ונוגע בו ברחמיו במטרה ליישר את דרכו, הנגיעה היא כוחנית ועלולה להיות כואבת, אך היא מוגבלת ומצומצמת, זו מכה עדינה וחינוכית.

כל אב ייתן מכה ליד הבן שלו רגע לפני התחשמלות. כשצופים מהצד ולא מבינים את כוונת האב חושבים שהוא אכזרי, אך כשרואים את כוונתו למנוע אסון, המכה או האגרוף הוא אילוץ של כח הנובע מתוך רחמים ואהבה.

וגם במילה אגרוף יגעתי ומצאתי את הרמז, 

אגרוף אותיות גו רפא וגם גו פאר וגם גו אפר

גו מתרגום הוא תוך

כלומר גם בשפת הקודש פנימיות המכה נובעת לא מרצון אכזרי לפגוע אלא לרפא ולפאר את האדם:

דווקא המכה האלוקית, תהא אשר תהא, משפילה את גאוותו ותאוותו של הנברא עד להרגשה שהוא עפר ואפר, רק בכדי שישיג את מידת הענוה. ואז משם הנברא יכיר את מקומו ואת הגבול במעשיו, שלא יעבור על רצון הבורא, שהוא מקומו של עולם ואין העולם מקומו.

לכן כדאי לו, לנברא, לעשות את רצונו של הבורא ולא להיפך. וזה מה שיתרום לרפואתו מן המכה וגם לכך שהבורא יתפאר בו.

אז די,

לחכימא ברמיזא ולשטיא בכורמיזא

רציתי לסיים במסר מאיים משהו כמו

כתבתי פרשנות פשוטה ותמימה כך שעל הנבראים מנהיגי האנושות בפועל להכנע לרצון הבורא ואם לא אז…

אבל,

חכם עיניו בראשו 

כל בני האדם עיניהם בראשם ומסוגלים לראות למרחוק, 

לכן על עם ישראל החכם ללמוד סוד ולגרוס זוהר זה מה שיביא את הגאולה הפרטית והכללית, מה שיביא את התיקון הכללי שהוא התיקון הגלובלי האמיתי בלימוד הסוד והזוהר של רבי שמעון בר יוחאי. 

ההוכחה היא במילה

רמיזא גימטריא 258 וגם זוהר גואל

ואני מכוון, שהשוטים ימשיכו לקבל מכות של חם ואהבה מהבורא יתברך ויתעלה בכדי להשפיל את גאוותם ואת תאוותם עד היותם אפר, בכדי לרפא את העולם ולפאר את אותם חכמים בעם ישראל, שקוראים חידוש זה ומקבלים עליהם לגרוס זוהר, ללמוד את סוד התורה שזכינו לקבל מרבי שמעון בר יוחאי, התנא הקדוש.

אמן כן יהי רצון

יוסף בלו



תגובה 1: