יום שני, 22 במרץ 2021

חידושים לחודש ניסן

 בסוד הלשון

(יוסף בלו)

חודש ניסן - ניסיון של אמונה 




https://images.app.goo.gl/WyJ2bKdezosSmhtd6


השבוע קראנו את ההלל של ראש חודש ניסן, הוא ראשון וראש חודש לכל החודשים, נקרא גם חודש האביב, שכן הוא אב ל יב החודשים. ועוד בארץ מצרים ציווה ה' לקדש את החודשים: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם לֵאמֹר. הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים, רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה" (שמות יב, א-ב).

חודש הוא מלשון החידוש, כי מונים את ימי החודש מעת מולד הלבנה. ותנועת הרוח בעוצמתה המשתנה דומה לשינוי בעוצמת הארת הירח. הארה אשר מתחדשת במחזור של כל חודש וחודש מחדש ונסמכת על ידי אור השמש. "וְאֵין כָּל-חָדָשׁ, תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ" (קהלת א, ט), כי מונים את ימי השנה לפי מחזור הארת השמש ובהארה זו אין שינוי או חידוש כמו שבשינה אין תנועה והעתק מקום פיזי. אך ההארה הגנוזה בתורה בעת לימודה מכל שטחי הפרד"ס: הפשט, רמז, דרש וסוד היא מחיה בחידושיה והיא מעל הטבע, כי היא נכתבה לפני הבריאה, גם לפני הבריאה של כל המאורות כולם.

הגאולה של פורים בחודש אדר, המסיימת את השנה, סמוכה לגאולה של פסח בחודש ניסן, הפותח את השנה החדשה. אבל בשונה מהגאולה בחודש אדר בדרך הטבע, כי אז נסתר ה' הסתר בתוך הסתר, לכן לכאורה היה "ישן" ושמו רק נרמז במגילת אסתר בשם המלך. הגאולה בחודש ניסן הוא חידוש של התורה, כי ה' מתגלה, בכבודו ובעצמו וגואלנו בדרך של נס המתנוסס, כדגל של עדות לעיני כל אומות העולם, נס אשר מעל לטבע. “וַיּוֹצִאֵנוּ ה' מִמִּצְרַיִם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה וּבְמֹרָא גָּדֹל וּבְאֹתוֹת וּבְמֹפְתִים" (דברים כו, ח).

התיבה ניסן כוללת את התיבה נ"ס ראשי תיבות סומך נופלים שם משמותיו של ה', אשר סמך את נפילתם של בני ישראל מהצרות והשעבוד במצרים. וזה היה באמצעות יוד המכות, אשר היכה ה' בידו החזקה במצרים. ניסן הוא גם מלשון ניסיון של אמונה, כי לפני כל מכה ומכה האמינו וציפו שבטי ישראל מה' וממשה עבדו שיגאלו אותם, אך נחלו אכזבה. כי למעשה לא נגאלו, אלא רק לאחר מכת בכורות, היא המכה העשירית.

והספרה עשר הוא מלשון שעור לתלמידי ה'. ותלמיד הן אותיות תמיד למד. ומה שיש ללמוד לנצח זה להאמין בה' הן בעת מכות ודינים והן בעת גאולה וחסדים. כותב רבי נחמן מברסלב: "עקר הגאלה תלויה באמונה, כי עקר הגלות אינו אלא בשביל חסרון האמונה"(לקוטי מוהר"ן תורה ז,א). ומשיח ה', דוד המלך מהלל את ה': "שִׁבְטְךָ וּמִשְׁעַנְתֶּךָ הֵמָּה יְנַחֲמֻנִי"(תהלים כג, ד). כלומר, יש שני צדדים למשל של השבט או המקל. מצד אחד, מקל ההליכה הוא לעתים כמשען, מידת חסד מאת ה', להישען על המקל, בכדי להקל את הליכת רועה הצאן. אך מצד שני, המשען הוא לעתים המעניש, מידת הדין מאת ה', להעניש ולהכות את אלו מהצאן, אשר מתרחקים מדרך הרועה הטוב והמיטיב עמם. כל רצונו הנמשל של ה' הוא מתוך רחמים, לכנס ולהפוך שבטים משועבדים לצוררים, להיות לו לעם אחד ומאוחד וגם להיות בני חורין.

אז בעז"ה נתעורר מהשינה ונזכה לחידוש המציאות, לנס אשר מעל הטבע ולגאולה השלמה, אמן כן יהי רצון.

 

תגובה 1:

פוסט אחרון

סוד מלחמת גוג ומגוג (יוסף בלו)

 אז מה זה מלחמת גוג ומגוג בשבילי, יוסף בלו? https://sod1820.co.il/סוד-מלחמת-גוג-ומגוג-אנו-בפתחה-של-מלחמה/ גו״ג זה ראשי תיבות ג׳ם ו׳גם ומגו״ג...